Wattpad växer i smyg

by vandblad

3710071-256-k946068Det var så länge sedan jag besökte Wattpad att jag nästan glömt bort att det existerade. Wattpad är ett online community för skrivande människor, och det har växt i relativ tysthet sedan 2006. I dag har Wattpad över 18 miljoner användare, som läser och skriver egna texter – allt från några sidor upp till flera tusen. Här finns inga gränser och man kan skriva inom en rad olika genrer. Man kan också med fördel fylla på sin text med ny allt eftersom, kanske ska det i slutändan bli en hel bok? Wattpad-användarna läser, kommenterar och röstar. Det går också bra att ladda upp sina egna omslag och bokvideor.

Jag ramlade förbi texter av Marian Keyes när jag var inne och kikade på sidan nyss, och jag vet att Rainbow Rowell har fragment och utdrag ur sina böcker på sajten. Förra sommaren anordnades en poesitävling i samarbete med Margaret Atwood, som för övrigt har lagt upp mycket eget material på Wattpad. Här samsas och blandas alltså både etablerade och debutanter. Exemplen på författare som blivit upplockade av förlag efter att ha fått massor av läsare och gillare på Wattpad är många.

7189295-256-k388699Wattpad-användarna kommer från hela världen, så också från Sverige. Att logga in härifrån gör automatiskt att du får upp en massa svenska resultat på startsidan. Jag har inte läst något på svenska där än, men ska försöka göra det snart. Wattpad verkar vara en så användarvänlig och trevlig sajt. Det finns också smidiga appar för iPhone och Android.

Någon av er som lagt upp egna texter på Wattpad?